De laatste weken stage...

26 maart 2014 - Harare, Zimbabwe

Hoi hoi,

mijn stage op Mavambo trust begint ten einde te lopen. Ondertussen loop ik hier al 7 en een halve week stage. Volgende week vrijdag zal het mijn laatste dag zijn! De band tussen mij en de kinderen begint echt  close te worden, wat hartverscheurend zal zijn om hen te verlaten.

Er is nog steeds een taalbarrière, maar de communicatie verloopt al vele beter. Ik heb zelfs over laatst de klas plots moeten overnemen en klassikaal les moeten geven. Ik heb de les in het Engels gegeven en enkele Shona-woorden gebruikt. De kinderen werkten intensief mee en begrepen mij, wat ik totaal niet had verwacht.

Lovemore is een jongen die ik gedurende mijn stage individueel begeleid. Ik ben enkele dagen geleden te weten gekomen dat hij aids heeft en de medicatie hiervoor niet voldoende werkt (hij is steeds ziek). Ook ben ik zijn thuis gaan bezoeken: het huis bestaat uit één kamer en heeft zelfs geen deur. Ik vind dit zo verschrikkelijk, maar ik voel me ook machteloos. Met de gedachte dat hij misschien 20 jaar niet haalt, beginnen de tranen over mijn wangen te rollen.

Ik vind de stage een geweldige ervaring, maar emotioneel begin ik er onder te lijden. De kinderen verdienen zo veel beter... Nog 7 dagen volledig genieten met de kinderen en dan zal ik afscheid moeten nemen.

1. Bart:
    27 maart 2014
    Manno, inderdaad nog even en de stage is voorbij. Het nieuws van Lovemore is geen goed nieuws en toont nog maar eens aan hoe moeilijk het leven ginder is. Je mag alvast fier zijn dat je hem hebt leren kennen en hij zal ook van u al heel wat hebben geleerd. Groetjes. Bart.
  2. Marijke:
    27 maart 2014
    Hoihoi Manno,

genieten maar en geven maar... tot het bittere eind! Afscheid nemen zal niet makkelijk zijn!!!Maar je hebt een ongelooflijke ervaring gehad die je niet snel zal vergeten....veel liefs, je tante Marijke